Thursday, April 5, 2007

Gewonnen

Tis gelukt
Heb morgen 1 dag en de week erna een week vakantie, dan 2 weken werken
op 30 april heb ik nog een dag en dan start ik 02mei bij A.C.T.
Dat staat voor Air Cargo Trader en ik heb daar laaaang geleden mijn stage gedaan.
Dat is toen failliet gegaan , maar er bestonden er nog twee , 1 in Holland en 1 in Engeland.
4 Jaar geleden heeft nederland een filliaal geopend op de cargo en daar zit een kameraad van ons nu als baas .
Ik zal eens proberen uit te leggen hoe de vracht werkt
ahum ahum
er zijn dus bedrijven zoals Caterpillar of Pfizer enz enz die hier in Belgie produceren , dat moet naar de hele wereld verscheept worden.
Die bedrijven contacteren een agentschap zoals Kuhne en Nagel of Road air of Nippon
zo zijn er een 50 -60 tal op de cargo.
Die hebben speciaal opgeleide mensen en vergunningen om bij een luchtlijn te boeken.
Men kan niet zomaar naar een luchtlijn gaan om iets op te sturen , want daar horen douanedocumenten bij en een luchtvrachtbrief etc etc
Daarna word er dus naar een luchtlijn geboekt bv voor vracht naar Stockholm kan men boeken bij SAS of bij SN of bij Baltic enz enz
Voor Singapore vracht kan je bij Singapore Airlines boeken maar ook bij Cathay Pacific of bij of bij....
dan kan de klant caterpillar of het douaneagentschap boeken al naargelang de prijs per kilo of naargelang de frequentie van de vlucht in kwestie bij de luchtlijn geboekt
Soms wil een klant enkel met die luchtlijn werken of is het het agentschap dat beslist
De luchtlijnen hier op de cargo hebben geen goesting om hier een kantoor te openen of hier mensen aan te pakken , want in Belgie kost dat allemaal veel geld en die gaan dan een G.S.A.
General Sales Agent benoemen
Daarvan zijn er een stuk of 10 bij ons
Kales heeft ondermeer de SAS die ze vertegenwoordigen , maar ons Janneke is degene die echt van de sas is , Hij is dus verantwoordelijk voor SAS , maar het personeel van Kales moet kunnen vracht aannemen en boeken in het systeem.

Bij ACT vertegenwoordigen we ondermeer Emirates en Great wall airlines en de rest weet ik straks.
Bij een GSA moet je dus verschillende luchtlijnen en toestellen kennen maar ook het boekingssysteem
En dan moet je de laadlijsten naar de verschillende afhandelaars sturen
Een afhandelaar is degenen die effectief de vracht in het vliegtuig of de camion laadt.
Want zoals bij BA british airways vertrekt alles vanuit londen , dan moet je als agentschap de vracht aanleveren met de juist documenten maar ook bij de juiste afhandelaar
Dus Aviapartner en SN brussels zijn de twee enige in Brussel die daadwerkelijk op de Tarmac mogen met hun machines en mensen
Er zijn ook afhandelaars die enkel trucks doen , omdat ze niet op de tarmac mogen
die laden dan de trucks naar londen amsterdam parijs oslo frankfurt copenhagen zurich of waar dan ook.

Dus ge ziet , hier is altijd werk

En iedereen kent hier iedereen , ofwel doe je het graag op de cargo werken of je blijft er niet.
Het is soms een zottekeskot , maar voor mij zo niet meer vermits ik de laatste jaren vooral administratief werk doe , hang ik niet af van vertraagde vluchten, stakingen , te late aanleveringen , Aviapartner die vracht vergeet te laden , trucks die niet komen opdagen of stakingen in het land waar de vracht naar toe moet

Dus vanaf 1 mei werk ik 16 uren per week 1 dag per week thuis en de andere 4 dagen van 0900h tot 1300 h
Ik werk minder en minder , ik denk wel dat da niet simpel gaat zijn om mijn pensioen te berekenen , ik heb hier op een 9 tal bedrijven gewerkt in verschillende ritmes en ploegen enz enz
Maar ja , ik leef nu , de rest zijn zorgen voor morgen of binnen een veeltal jaren

oh ja Mika is gisteren nog een tand kwijtgeraakt
2 op 2 weken de tandenfee heeft geld nodig

Vrolijk Pasen

Mieke

No comments: